Hatha joga

Podstawy Hatha Jogi

Podstawą jogi klasycznej są sutry Patandżalego, które zostały spisane pomiędzy 200 a 600 r. n.e. Jest to 195 aforyzmów stanowiących przegląd celów, filozofii, struktury i dyscypliny medytacyjnej.

Jogasutry zawierają rodzaj kodeksu moralnego, który pomaga w ustanowieniu relacji z samym sobą oraz światem zewnętrznym – są to Jamy i Nijamy, czyli dwa pierwsze stopnie praktyki jogi. Asany ćwiczymy dla utrzymania dobrego zdrowia fizycznego. Pranajama służy kontrolowaniu energii życiowej, czyli prany. Pratyahara to umiejętność zarządzania zmysłami i emocjami. Dharana – koncentracją w medytacji. Dhyana – stan w medytacji – nieprzerwane i niezakłócone skupienie, wycofanie zmysłów i Samadhi – stan świadomości wykraczający poza trzy podstawowe: jawę, sen i sen głęboki.

Czym charakteryzują się zajęcia Hatha Jogi?

Te zajęcia są dla osób, które szukają bardziej fizycznego aspektu uprawiania jogi i chcą swoją przygodę rozpocząć od pracy z ciałem i nauczenia się wykonywania asan stojących , siedzących, w podparciu, w skłonie, czy leżących. Przykładami będą tu kolejno: pozycja wojownika pierwszego i drugiego (Virabhardrasana I, Virabhardrasana I ), pozycja motyla (Baddhakonasana), pozycja psa z głową do dołu (Adho Mukha Svanasana), skłon w dół (Uttansana), pozycja kobry (Bhujangasana).

Lekcje hatha jogi polegają na wykonywaniu różnych asan, czasem jako oddzielne elementy, a czasem powiązane w sekwencje, czyli winjasy (np. powitanie słońca – Surja Namaskar, czy powitanie księżyca – Chandra Namaskar), często nauczyciel prowadzący wprowadza ćwiczenia oddechowe lub pranajmy, a elementem zwieńczającym praktykę jest relaksacja.

W Hatha jodze można spotkać różne odmiany jak: Vinyasa krama, Yin joga, czy bardzo popularna joga wg Iyengara. Często aspekt medytacyjny lub pranajama jest rozwijany na odrębnych zajęciach.

Chandra Namaskar – powitanie księżyca